close
Menu

John Deere och Michelin söker Europas bästa traktorförare

Mannheim, Clermont-Ferrand, 30 mars 2017 – John Deere och Michelin arrangerar än en gång European Drivers’ Championship. Tävlingen avgörs i juni 2017. Sexton förare från hela Europa kommer att sättas på prov bakom ratten på nya 6250R traktorn vid Michelins testanläggning i Clermont-Ferrand, Frankrike. Tävlingen handlar inte bara om att köra fort, utan också om att välja den bästa och effektivaste körstrategin.
Om du önskar delta anmäler du dig på www.lightstrongsmart.com. Sveriges representant väljs sedan ut bland de som gillas av flest personer och får flest röster. Sexton kandidater från sexton olika länder bjuds sedan in till Michelins utvecklingscenter och testbana för att representera hemlandet i European Drivers’ Championship.
Testanläggningen är en av världens största, med 19 testbanor, som totalt mäter 41 km. Åtta splitternya John Deere 6250R traktorer utrustade med den nya CommandPRO joysticken tillhandahålls för tävlingen. Varje traktor har en max. effekt på 300 hk, och deltagarna kommer att få bogsera en 29 tons Joskin vagn med tandemaxel. Alla maskinerna utrustas med Michelindäck. De sexton deltagarna blir de första förarna i världen som får köra nya 6250R under verklighetstrogna förhållanden.
Inför körningen lägger varje förare upp en egen körstrategi, och bestämmer själv bästa traktorinställningar och lämpligt lufttryck. Deltagarna tar sig sedan an en bana som innehåller både fält- och vägkörning. De måste ta sig runt banan så snabbt som möjligt, och samtidigt vara uppmärksamma på bränsleförbrukning och jordpackning. Varje förare bedöms enligt följande kategorier: hastighet, bränsleeffektivitet, jordpackning och körskicklighet.
John Deeres syfte med tävlingen är att visa hur välinstruerade förare kan höja traktorernas prestanda. Resultaten kommer att visa hur förare kan spara tid och pengar genom att fatta rätt beslut och välja rätt maskinställningar. Däcken spelar också en stor roll för traktorns övergripande prestanda. Beroende på belastning, hastighet och lufttryck, kan man minska både marktryck och däckslitage och samtidigt spara bränsle.